Veelgestelde vragen APK
Veelgestelde vragen APK
Hier ziet u de veel gestelde vragen over APK-keuring van personenauto’s, lichte bedrijfswagens en campers tot 3500kg.
Meer veelgestelde vragen APK
Top 5 – veelgestelde vragen APK Keuring
Een deeltjesmeting bij de APK (Algemene Periodieke Keuring) is een meting die wordt uitgevoerd om de hoeveelheid uitlaatgassen die door het voertuig worden uitgestoten te meten. Deze meting wordt uitgevoerd om te controleren of het voertuig voldoet aan de emissienormen die zijn vastgesteld door de overheid.
Tijdens de deeltjesmeting wordt de hoeveelheid fijnstof gemeten die door de uitlaat van het voertuig wordt uitgestoten. Dit fijnstof bestaat uit kleine deeltjes die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid en het milieu. De meting wordt uitgevoerd terwijl het voertuig op een speciale testbank staat en wordt uitgevoerd in combinatie met een meting van de hoeveelheid koolmonoxide (CO) en koolwaterstoffen (HC) die worden uitgestoten.
Als het voertuig niet voldoet aan de emissienormen, kan dit leiden tot afkeuring bij de APK-keuring. In dat geval moet het voertuig worden gerepareerd om te zorgen dat het wel aan de normen voldoet voordat het weer de weg op mag.
In ons APK keuringsstation kunnen wij ook campers keuren. Echter is dit wel afhankelijk van het gewicht van uw camper en de grootte ervan.
Wilt u zeker weten of u bij ons terecht kunt, bel of mail dan even met ons op 085-0068730.
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom u uw voertuig niet op tijd APK-goedgekeurd kunt krijgen. Misschien bent u in het buitenland en kunt u niet voor de APK-vervaldatum naar Nederland komen. Of misschien is uw voertuig niet goedgekeurd bij een eerdere APK-keuring en moeten er reparaties uitgevoerd worden voordat u weer een keuring kunt laten doen.
Al rijdt u niet met het voertuig, u moet uw voertuig op tijd APK laten keuren. Dit is een wettelijke verplichting. U kunt dus een boete krijgen, als u dit niet doet. De hoogte van het bedrag van de boete kunt u hier vinden.
Boetes voorkomen: schorsen
Om boetes te voorkomen, is het mogelijk de APK-verplichting tijdelijk stop te zetten. Dit heet schorsen. (Hiermee zet u ook de verzekeringsplicht en het betalen van motorrijtuigenbelasting stop). Als u uw voertuig bij de RDW laat schorsen, dan hoeft dit niet meer APK-goedgekeurd te zijn. Maar u mag ook niet meer met het voertuig rijden of dit op de openbare weg zetten.
Na afloop schorsing weer verplichte APK-keuring
Als de schorsing afloopt moet u weer aan de APK-plicht voldoen. U kunt de schorsing verlengen. Doet u dit niet, dan moet het voertuig uiterlijk APK-goedgekeurd zijn op de einddatum van de schorsing.
Rijden naar het APK-keuringsstation
U mag met het voertuig rijden naar een APK-keuringsstation voor de APK-keuring. Het voertuig moet u die dag wel WA-verzekeren. U mag alleen rond de afspraaktijd rijden van uw woonadres naar het adres waar u de APK-keuring laat doen. Zorg dat u de APK-afspraakbevestiging (met daarop de tijd) bij u heeft.
Vraag het APK-keuringsstation altijd om een APK-rapport (goed- of afkeurrapport). Als u zonder geldige APK op de openbare weg rijdt, kunt u een boete krijgen. Ook als de politie u niet stopt onderweg. Bezwaar maken tegen deze boete kan alleen als u een APK-rapport kunt tonen voor dezelfde datum.
Twee maanden stil staan op openbare weg
Uw voertuig mag tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum op de openbare weg stilstaan, zonder dat de RDW een registercontrole uitvoert. U krijgt in die tijd dus geen boete. (artikel 11 Besluit Voertuigen)
Een deeltjesmeting is onderdeel van de APK-keuring in Nederland voor dieselauto’s en dieselbestelwagens die op of na 1-1-2006 voor het eerst op de weg zijn toegelaten. De deeltjesmeting is verplicht voor deze voertuigen vanwege de schadelijke uitstoot van fijnstof die bij deze voertuigen kan voorkomen.
Bij de APK-keuring wordt de deeltjesmeting uitgevoerd tijdens de roetmeting. De roetmeting wordt uitgevoerd door het meten van de hoeveelheid roetdeeltjes die vrijkomen uit de uitlaat van het voertuig tijdens een test op een speciale testbank. Naast de deeltjesmeting wordt er ook gekeken naar andere aspecten van de uitlaatgassen, zoals de hoeveelheid koolmonoxide en koolwaterstoffen die worden uitgestoten.
Het is belangrijk om te benadrukken dat de deeltjesmeting alleen wordt uitgevoerd bij dieselauto’s en dieselbestelwagens die op of na 1 januari 2006 voor het eerst op de weg zijn toegelaten. Bij benzineauto’s en benzinebestelwagens wordt geen deeltjesmeting uitgevoerd tijdens de APK-keuring.