Veelgestelde vragen APK
Veelgestelde vragen APK
Hier ziet u de veel gestelde vragen over APK-keuring van personenauto’s, lichte bedrijfswagens en campers tot 3500kg.
Meer veelgestelde vragen APK
Top 5 – veelgestelde vragen APK Keuring
Wilt u niet op het allerlaatste moment uw APK-keuring regelen? Dat hoeft niet, want u kunt uw voertuig al vanaf 2 maanden vóór de APK-vervaldatum opnieuw laten keuren. De nieuwe APK-vervaldatum blijft dan hetzelfde, plus 1 of 2 jaar (afhankelijk van hoe vaak uw voertuig gekeurd moet worden). U hoeft het voertuig de volgende keer dus niet 2 maanden eerder te keuren.
Voorbeelden gevolgen vervaldatum bij eerder keuren
Bijvoorbeeld: Uw APK vervalt op 16 augustus 2020. Als u uw voertuig laat keuren in de periode tot maximaal 2 maanden vóór de APK-vervaldatum, tot op maximaal 16 juni 2020, dan blijft de nieuwe APK-vervaldatum hetzelfde (16 augustus) plus 1 of 2 jaar (afhankelijk van hoe vaak uw voertuig gekeurd moet worden).
Keurt u in dit voorbeeld meer dan 2 maanden voor de vervaldatum (op 15 juni 2020 of daarvoor), dan krijgt uw voertuig een nieuwe APK-vervaldatum (15 juni of eerder) plus 1 of 2 jaar (afhankelijk van hoe vaak uw voertuig gekeurd moet worden).
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom u uw voertuig niet op tijd APK-goedgekeurd kunt krijgen. Misschien bent u in het buitenland en kunt u niet voor de APK-vervaldatum naar Nederland komen. Of misschien is uw voertuig niet goedgekeurd bij een eerdere APK-keuring en moeten er reparaties uitgevoerd worden voordat u weer een keuring kunt laten doen.
Al rijdt u niet met het voertuig, u moet uw voertuig op tijd APK laten keuren. Dit is een wettelijke verplichting. U kunt dus een boete krijgen, als u dit niet doet. De hoogte van het bedrag van de boete kunt u hier vinden.
Boetes voorkomen: schorsen
Om boetes te voorkomen, is het mogelijk de APK-verplichting tijdelijk stop te zetten. Dit heet schorsen. (Hiermee zet u ook de verzekeringsplicht en het betalen van motorrijtuigenbelasting stop). Als u uw voertuig bij de RDW laat schorsen, dan hoeft dit niet meer APK-goedgekeurd te zijn. Maar u mag ook niet meer met het voertuig rijden of dit op de openbare weg zetten.
Na afloop schorsing weer verplichte APK-keuring
Als de schorsing afloopt moet u weer aan de APK-plicht voldoen. U kunt de schorsing verlengen. Doet u dit niet, dan moet het voertuig uiterlijk APK-goedgekeurd zijn op de einddatum van de schorsing.
Rijden naar het APK-keuringsstation
U mag met het voertuig rijden naar een APK-keuringsstation voor de APK-keuring. Het voertuig moet u die dag wel WA-verzekeren. U mag alleen rond de afspraaktijd rijden van uw woonadres naar het adres waar u de APK-keuring laat doen. Zorg dat u de APK-afspraakbevestiging (met daarop de tijd) bij u heeft.
Vraag het APK-keuringsstation altijd om een APK-rapport (goed- of afkeurrapport). Als u zonder geldige APK op de openbare weg rijdt, kunt u een boete krijgen. Ook als de politie u niet stopt onderweg. Bezwaar maken tegen deze boete kan alleen als u een APK-rapport kunt tonen voor dezelfde datum.
Twee maanden stil staan op openbare weg
Uw voertuig mag tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum op de openbare weg stilstaan, zonder dat de RDW een registercontrole uitvoert. U krijgt in die tijd dus geen boete. (artikel 11 Besluit Voertuigen)
Een deeltjesmeting bij de APK (Algemene Periodieke Keuring) is een meting die wordt uitgevoerd om de hoeveelheid uitlaatgassen die door het voertuig worden uitgestoten te meten. Deze meting wordt uitgevoerd om te controleren of het voertuig voldoet aan de emissienormen die zijn vastgesteld door de overheid.
Tijdens de deeltjesmeting wordt de hoeveelheid fijnstof gemeten die door de uitlaat van het voertuig wordt uitgestoten. Dit fijnstof bestaat uit kleine deeltjes die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid en het milieu. De meting wordt uitgevoerd terwijl het voertuig op een speciale testbank staat en wordt uitgevoerd in combinatie met een meting van de hoeveelheid koolmonoxide (CO) en koolwaterstoffen (HC) die worden uitgestoten.
Als het voertuig niet voldoet aan de emissienormen, kan dit leiden tot afkeuring bij de APK-keuring. In dat geval moet het voertuig worden gerepareerd om te zorgen dat het wel aan de normen voldoet voordat het weer de weg op mag.
Dit zijn geen afkeurpunten, maar punten waarvan te verwachten is dat deze binnenkort niet meer aan de APK-eisen voldoen en waarschijnlijk binnen 1 jaar aan herstel of reparatie toe zijn. Deze punten gelden als advies voor de eigenaar van het voertuig. Is er 1 of zijn er meerdere adviespunten? Dan moet u dit vermelden in het afmeldscherm.
Korte toelichting op de vijf adviespunten:
- AC1 Als er 1 of meerdere banden aanwezig zijn met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm.
- AC2 Als er 1 of meerdere schokdempers lekkage vertonen (het zogenaamde zweten is geen lekkage).
- AC3 Als er 1 of meerdere delen zijn met een E-waarde van 1,5 t/m 2,0 of waarbij, in het geval van onderdelen waarvoor geen E-gradatie geldt, meer dan 15% roestschade aanwezig is. Het is hierbij niet de bedoeling dat de voertuigeigenaar geinformeerd wordt over alle auto-onderdelen die roestvorming hebben. Het keuringsstation geeft alleen die delen aan met een behoorlijke roestschade.
- AC4 Als er een stuur- of fuseekogel aanwezig is met een slijtagespeling die gelijk of kleiner is dan 1,0 mm. Dit zijn de kogels die de APK-keurmeester niet afkeurt maar die wel slijtage hebben.
- AC5 Als er 1 of meerdere onderdelen van het remsysteem slijtage vertonen en op korte termijn aan vervanging toe zijn. Uiteraard als de slijtage niet zo ver is dat u het voertuig moet afkeuren. Remmen zijn ontzettend belangrijk voor de veiligheid, het is moeilijk om hiervoor een kort adviespunt te formuleren. Daarom wordt er een algemene omschrijving gebruikt voor de slijtage van de delen van het hele remsysteem ( alleen als de keurmeester dit kan controleren zonder demontage).