Veelgestelde vragen APK
Veelgestelde vragen APK
Hier ziet u de veel gestelde vragen over APK-keuring van personenauto’s, lichte bedrijfswagens en campers tot 3500kg.
Meer veelgestelde vragen APK
Top 5 – veelgestelde vragen APK Keuring
Een deeltjesmeting is onderdeel van de APK-keuring in Nederland voor dieselauto’s en dieselbestelwagens die op of na 1-1-2006 voor het eerst op de weg zijn toegelaten. De deeltjesmeting is verplicht voor deze voertuigen vanwege de schadelijke uitstoot van fijnstof die bij deze voertuigen kan voorkomen.
Bij de APK-keuring wordt de deeltjesmeting uitgevoerd tijdens de roetmeting. De roetmeting wordt uitgevoerd door het meten van de hoeveelheid roetdeeltjes die vrijkomen uit de uitlaat van het voertuig tijdens een test op een speciale testbank. Naast de deeltjesmeting wordt er ook gekeken naar andere aspecten van de uitlaatgassen, zoals de hoeveelheid koolmonoxide en koolwaterstoffen die worden uitgestoten.
Het is belangrijk om te benadrukken dat de deeltjesmeting alleen wordt uitgevoerd bij dieselauto’s en dieselbestelwagens die op of na 1 januari 2006 voor het eerst op de weg zijn toegelaten. Bij benzineauto’s en benzinebestelwagens wordt geen deeltjesmeting uitgevoerd tijdens de APK-keuring.
Een reparatiepunt is een reparatie die nodig is in verband met de APK-eisen. Een afkeurpunt is een gebrek aan het voertuig in het kader van de APK-eisen. Is bij het voertuig een reparatie- en/of een afkeurpunt van toepassing dan moet het keuringsstation dit punt vermelden in het afmeldscherm bij RDW voor APK-keuringen. Alle reparatie- en/of afkeurpunten staan op de keuringsaspectenlijst (beschikbaar in het afmeldscherm).
Komen er bij de afmelding reparatiepunten in het afmeldscherm te staan, dan komt boven de reparatiepunten op het APK-rapport de volgende tekst te staan: ‘In het kader van de APK zijn de volgende gebreken hersteld’. Hierdoor wordt duidelijk gemaakt op welke punten het voertuig hersteld is.
Komen er bij de afmelding afkeurpunten in het afmeldscherm te staan, dan komt boven de afkeurpunten op het APK-rapport de volgende tekst te staan: ‘In het kader van de APK zijn de volgende gebreken geconstateerd’. Hierdoor wordt duidelijk gemaakt op welke punten het voertuig afgekeurd is.
In ons APK keuringsstation kunnen wij ook campers keuren. Echter is dit wel afhankelijk van het gewicht van uw camper en de grootte ervan.
Wilt u zeker weten of u bij ons terecht kunt, bel of mail dan even met ons op 085-0068730.
De RDW stuurt u 6 weken voordat de APK op uw voertuig vervalt een brief om u te herinneren aan de APK-vervaldatum van uw voertuig. Deze brief ontvangt u of per post of digitaal in uw Berichtenbox.
U blijft als eigenaar van een voertuig altijd zelf verantwoordelijk om een voertuig op tijd te laten keuren.
Dit zijn geen afkeurpunten, maar punten waarvan te verwachten is dat deze binnenkort niet meer aan de APK-eisen voldoen en waarschijnlijk binnen 1 jaar aan herstel of reparatie toe zijn. Deze punten gelden als advies voor de eigenaar van het voertuig. Is er 1 of zijn er meerdere adviespunten? Dan moet u dit vermelden in het afmeldscherm.
Korte toelichting op de vijf adviespunten:
- AC1 Als er 1 of meerdere banden aanwezig zijn met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm.
- AC2 Als er 1 of meerdere schokdempers lekkage vertonen (het zogenaamde zweten is geen lekkage).
- AC3 Als er 1 of meerdere delen zijn met een E-waarde van 1,5 t/m 2,0 of waarbij, in het geval van onderdelen waarvoor geen E-gradatie geldt, meer dan 15% roestschade aanwezig is. Het is hierbij niet de bedoeling dat de voertuigeigenaar geinformeerd wordt over alle auto-onderdelen die roestvorming hebben. Het keuringsstation geeft alleen die delen aan met een behoorlijke roestschade.
- AC4 Als er een stuur- of fuseekogel aanwezig is met een slijtagespeling die gelijk of kleiner is dan 1,0 mm. Dit zijn de kogels die de APK-keurmeester niet afkeurt maar die wel slijtage hebben.
- AC5 Als er 1 of meerdere onderdelen van het remsysteem slijtage vertonen en op korte termijn aan vervanging toe zijn. Uiteraard als de slijtage niet zo ver is dat u het voertuig moet afkeuren. Remmen zijn ontzettend belangrijk voor de veiligheid, het is moeilijk om hiervoor een kort adviespunt te formuleren. Daarom wordt er een algemene omschrijving gebruikt voor de slijtage van de delen van het hele remsysteem ( alleen als de keurmeester dit kan controleren zonder demontage).